selayang mata enggan terpejam
sebatang rokok dan air kosong..
kau telah menggigitku
telah menggigitku oh
kau telah menggigitku
dan ku mahu lagi
aku berdiri di dalam dewan
muntah di dinding
semuanya menghala selatan ke bukit conger
sosej di dalam kentang lenyek
negatif ke tunai
antara kau di kelab sayang
kau tidak
apa saja yang merangsang kau
apa saja yang menaikkan kau
ketua polis atau naib canselor
datuk dan datin blah blah
pengamal dan hakim
kamu semuanya menari
di atas buku merah kecilku
jika kamu berada di atas
jadi ianya kejatuhan yang panjang
piramid adalah kuasa
kita berubah dengan masa
jika kamu berada di atas
jadi ianya kejatuhan yang panjang
jika kamu merenung ke dalam gelap
gelap akan kembali merenungmu
kembali ke jiwamu
ya kerana kau telah menggigitku
menggigitku
menggigitku oh
racun itu
aku telah mendapat racun itu
telah mendapat racun itu
kini
ya aku telah mendapat racun itu
(kalau nak sedap tukar ke kau gigitku)
3.9.13
29.7.13
pada zaman dahulu.
kerana hari ni awal, menggodek godek internet lalu jumpa benda lama. post pertama di blog lama. keanak-anakan disulami kejujuran konon. nak nak pulak emma. dah ada anak pun dia sekarang. ecah electricolor pulak dah jadi engineer. mana entah saing saing lain, budak budak acah acah bloggers dulu. http://kelakuandanterjemahan.blogspot.com/
10.7.13
salam ramadhan.
ayam goreng tidak lagi berkokok di pagi hari.
senyap berpeluk setahun menunggu.
rimdunya pada ramadhan.
moga moga diri ini terus terus dijauhi daripada kejahilan dunia.
kuatkan hati kami ya Allah.
kuatkan hati kami ya Allah.
kuatkan hati kami ya Allah.
AMIN.
senyap berpeluk setahun menunggu.
rimdunya pada ramadhan.
moga moga diri ini terus terus dijauhi daripada kejahilan dunia.
kuatkan hati kami ya Allah.
kuatkan hati kami ya Allah.
kuatkan hati kami ya Allah.
AMIN.
8.7.13
maruah seorang lelaki.
ketika turun dari jalan tikus, aku nampak sebuah moto yang mencurigakan. bila keluar daripada terowong lampu rosak, brader yang menunggang moto tersebut mengayuh moto menggunakan kaki seperti pertandingan rowing. tapi guna kaki. sah brader ni dalam masalah. lantas aku buat pusingan separuh donut buat buat sibuk.
"kenapa bang?" aku bertanya.
"takde ape.minyok ite kering", jawab brader cuba cakap kolumpo. macam la aku tak cam pekat kelantan.
"dah nak tolak dak ni?"
"xpe depan tu je. boleh jalan lagi ni. tengok ni".
burr. burr. burmm cepes cepes cepes....brader buktikan bahawa moto tersebut masih boleh hidup.
"betul xpayoh tolak ni?" aku tanya sekali lagi.
cepes cepes cepess!!! beliau pulas pendikit minyak tanda moto masih mampu menganjing.
"betul betul. takpo takpo boleh lagi ni", katanya yakin.
"kalau macam tu saya gerak dulu na?"
"ha bereh bereh terima kasih terima kasih".
dalam tiga hasta aku buat pusingan separuh donut untuk pulang, aku dengar enjin moto tu mati. dari cermin pandang belakang aku nampak brader terlompat lompat start motor. dan di kala itu juga aku nampak muka brader pucat. aku tak pusing balik sebab tak nak jatuhkan maruah brader yang tadinya begitu konfiden.
setelah tapau roti pisang dua keping kat maulana, aku berhenti kat traffic light. dari jauh aku nampak objek yang agak familiar. ya...brader tadi tengah tolak moto...
3.7.13
terang terang tanah.
makin lama makin banyak.
makin lama makin hilang.
misteri adalah misteri.
jika langsung tidak dapat dirungkai, ia akan mewujudkan tembok mati.
membelenggu buntu. menghilangkan nafsu penyelesaian.
jika mudah untuk difikirkan jawapan, tiada lagi rindu tiada ingin tahu.
makin lama makin banyak.
makin lama makin hilang.
mintak tunjuk garis nipis di tengah.
makin lama makin hilang.
misteri adalah misteri.
jika langsung tidak dapat dirungkai, ia akan mewujudkan tembok mati.
membelenggu buntu. menghilangkan nafsu penyelesaian.
jika mudah untuk difikirkan jawapan, tiada lagi rindu tiada ingin tahu.
makin lama makin banyak.
makin lama makin hilang.
mintak tunjuk garis nipis di tengah.
20.6.13
angin.
5.30 pagi.
terjaga.
aku bermimpi kau kejutkan aku.
sadarku rindukan sesuatu yang telah pergi.
bingkas bangun dari kerusi.solat dan mandi.
teruskan hari hari biasa sendiri.
terjaga.
aku bermimpi kau kejutkan aku.
sadarku rindukan sesuatu yang telah pergi.
bingkas bangun dari kerusi.solat dan mandi.
teruskan hari hari biasa sendiri.
10.6.13
entri kebelakangan ini.
sejak terpaksa bertanding untuk pejabat dalam konvensyen kreatif & inovatif atau KIK peringkat wilayah, aku selalu balik lambat melayan matnor, si ketua kumpulan. sebab apa aku cakap melayan? sebab aku memang jem pasal tools yang digunakan. kalau takat sembang mulut aku boleh la.ni nak pareto bagai mana aku nak tau. lalu pada satu masa renggang di antara maghrib dan isyak, matnor berbunyi.
"ahh pou ni lapar la pulak".
aku dalam hati apa cerita la orang tua ni main pou. aku yang belia remaja ni pun tak main. untuk makluman matnor sudah pertengahan 30-an anak sorang. beliau memang berpewatakan pertengahan 30-an.
"macam mana nak bagi dia makan matnor?", aku tanya memang aku tak tau pun. sambil sambil tu aku nak menduga knowledge matnor tentang pou. adakah dia memang into it, atau pun sekadar poser pou.
"haa nak bagi dia makan kena macam ni..kadang-kadang aku susah payah beri dia makan, dia tak nak pulak. buat penat aku je. lemak betul. kalau dia macam dah gemuk ko kena bagi dia bersenam. bagi dia main bla bla bla.....".
ok dia power. aku syak dia dah carried away dah ni.
"asal ko boleh minat pulak main game ni pulak?"
"anak aku la yang main. ni dia takda duk ngan mak dia. aku la yang kena jaga. haritu orang rumah aku telipon semata-mata nak tanya pou dah bagi makan ke belum".
untuk makluman, orang rumah matnor posting kat sarawak dan anaknya kadang di kampung kadang di sarawak. tinggal la matnor sorang sorang kat nilai jaga pou.
pada hati aku, matnor memang bapak yang bertanggungjawab.
*********************************************************
kebetulan masa aku masuk simpang flat aku yang menyamar sebagai apartment elit, orang di masjid masih lagi berjemaah isyak. lalu aku park tepi tempat ambik air semayang ala-ala cub prix sebab nak kejar takut tak dan. memang dah lama aku nak join, tapi tak dan dan juga kadang kadang ada sebab yang tak sedap nak cerita kat orang. aku bukak kasut sorok dalam raga motor ambik air sebahyang masuk dalam.
nyaman.
masa kecik aku dulu aku memang pening bau minyak atar. tapi bila masa masa begini, bau minyak atar yang ringan match dengan ambiance nya.
patutlah orang suka berjemaah biarpun penat balik kerja lewat atau lain lain. ia menenangkan.
*********************************************************
singgah jap kedai uncle. oleh kerana aku dah bosan makan nasik dan sisa-sisa ayam goreng petang tadi ada lagi dalam perut, aku beli makanan yang sempoi bak hang je. air soya kotak besar, roti kelapa & eskem traffic light. masa nak bayar aku kena tunggu turn sebab ada akak bawak anak dalam umur tiga tahun beli biskut meri timbang dua ringgit. akak tersebut juga beli sugus dua bijik untuk anaknya.
*********************************************************
tulisan yang bosan ini sebenarnya cuba menyampaikan satu meset (bak kata awin). hargailah kehidupan dan juga perkara perkara kecik yang lain, kerana ia sangat bermakna pada sesetengah sudut, ataupun pada orang orang yang tertentu.
Subscribe to:
Posts (Atom)
