19.9.13

bukit tabur.

semenjak dua menjak ni, aku belajar buat benda yang orang boleh faham. oleh itu, aku nak berkongsi sesuatu yang mudah iaitu aktiviti panjat bukit. kenapa panjat bukit tidak panjat gunung? panjat gunung modal besar sikit weh. panjat bukit area dekat dekat dulu. simpan duit kalau nak panjat gunung everest.

seperti tajuk dia atas, lokasi kali panjat bukit bajet urban kali ini adalah di bukit tabur. mak pergi sini senang je. guna mrr2 sampai la exit jalan genting klang / jalan kolam air. ambik jalan kolam air menghala ke taman melawati nu. alah kalau kaki makan tom yam, tau lah tom yam seri niara. kat area situ lah jalan masuknya. jalan terus sampai jumpa roundabout ambik kiri. ikut je lah signboard klang gate. pandai pandai lah cari. kalau tak jumpa jugak pakat pakat balik lah. benda macam tu pun tak boleh setel. huh.

bukit tabur ni mencabar sikit lah. kebanyakan permukaannya batu batu granite dan jurang jurang yang agak dalam. tapi jangan risau. makwe makwe pun boleh naik. yang penting kena ada seorang guide yang tahu area situ dan boleh harap orangnya dalam benda benda macam ni. nak aku tolong pun boleh. tapi lepas tu belanja nasi lemak kat simpang wangsa melawati.

bila dah sampai ke hujung jalan tu beraturlah kenderaan kenderaan yang tuannya nak panjat bukit. pandai pandai lah jangan halang jalan rumah orang jangan halang jalan keluar rumah pam air.

dari dulu aku naik ikut bukit tepi jalan tu. orang kata boleh masuk ikut rumah pam ikut dengan hanya ikut paip beso tu. tapi aku tak tahu jalan tu dan malas ambik pusing. naik ikut tepi jalan tu macam tak perlu jalan jauh je. cuma naiknya mencanak canak sikit la. oh ya kali ini aku bersama mizam si bapa muda. eh bapa belia.

view pertama selepas naik mencanak jalan tanah.
tengah jalan jumpa geng auntie ni. tengok?tengokkk?auntie pun boleh naik tahu. tapi aku tak tahu diaorang naik sampai mana. ataupun mungkin mereka tidak diketemui sehingga ke hari ini.
hutan hijau dari atas.alah hutan la tu.
hutan batu.

nah ambik kentut sikit.
bapak amanda su chi in action
belilah trail runng shoe adidas kanadia tr5. bagus untuk aktiviti macam ni. grip cukup bagus & selesa. hanya rm200 di pertama complex sahaja. tempat lain tak dapat 200.



ok apa.
aku tak reti ambik gambar sangat. untuk lebih gambar google sendiri. pasti membuatkan kalian ingin mencuba. lepas ni ke bukit kutu. lepas tu gunung datuk. last sekali baru everest.

No comments:

Post a Comment