18.9.13

siri hadi /hardy boys cetak rompak- rumah tepi tasik. (feat buku cerita misteri)

hairan. tiga kali salam tak berjawab. dari bayangan langsir pada tingkap gelungsur, seolah-olah ada dua tiga orang di dalam rumah. abu menyiku murad yang dari tadi ternganga melihat kunang-kunang. 

"siapa dalam rumah?" tanya abu biarpun dia sendiri tak pasti murad mampu jawab.

"manalah aku tahu. mungkin saudara mara alice", hentam murad. "kenapalah dia ajak kita datang kalau sudah ada tetamu di rumahnya. ishh..", rungut murad lagi.

"kita pun boleh tahan juga. sampai setengah jam awal. tak apa kita tunggu dulu. lagipun aku nak tengok-tengok bot tu. nampak kool", akal abu menghalalkan sifat ingin tahunya. 

mereka berdua berjalan pantas ke jeti kecil di sebelah barat rumah alice. alice baru sebulan berpindah ke rumah di pinggir tasik ini. dia seorang budak perempuan yang lincah dan bijak. mudah untuk berkawan. setiap hari limosin proton perdana menghantar dan menjemput alice dari sekolah. namun tak siapa pernah melihat ibu bapanya. anak beranak hadi ini sering bergurau yang bapa alice seorang perdana menteri. alice hanya terkekeh kekeh.

penyengat. nama yang tertera di bawah bahagian bot putih tersebut. abu lompat ke dalam.

"hoi! kau buat apa?! nanti tuan dia marah lah!", marah murad dalam bisik.

"sekejap je lah". abu merayau rayau macam kucing dalam bot. " enjin masih panas. macam baru sampai. nampaknya macam lama lagi kita kena tunggu", agak abu.

"kau rasa kenapa mereka datang naik bot? kenapa tak naik kereta?", tanya murad.

"hmmm. mungkin rumah mereka di seberang tasik sana. atau pun mereka dari rumah kelab sana tu. orang kaya memang perangai pelik-pelik. macam alice. hahahahaha". berderai mereka ketawa bersama-sama.

tiba tiba sejalur cahaya lebar kelihatan dari rumah alice. pintu rumah terbuka.

"cepat keluar abu! ada orang keluar dari rumah!". menggelupur abu keluar dari bot. dari jeti mereka lihat bayangan tiga lelaki. dan sebuah beg besar.

 *buka halaman tiga untuk lari dan bersembunyi.
 *buka halaman tujuh untuk bertegur sapa dengan tetamu alice.
 *buka langkah silat jika ingin menumbuk penulis.

No comments:

Post a Comment