5.9.16

belebas

sebagai meraikan hari tidak bercakap dengan orang orang palsu, mazlee menyanyikan beberapa bait lirik lagu;

we don't talk anymore.we don't talk anymore.like we used to do.

sejujurnya mazlee tidak tahu lagu siapa itu. tapi beliau rasa lirik tu "in" betul dengan suasana. mazlee fikir dia terlalu berlembut selama ini sehingga dipergunakan orang. sudah sampai masa mazlee mengabaikan mereka.

kelihatan budak budak dari jet prepulsion lab tengah tunggu tren. nathan ake, victor wanyama, georginio wijnaldum dan beberapa orang yang mazlee tak cam. budak budak ni cakap melayu pun tak pandai. inglisth pun berterabur. georginio wijnaldum asyik cakap belanda. kepala bapak dia. mentang mentang dia tenaga kerja import yang penting. sikit tak peduli pasal sensitiviti kaum melayu. meeting tengah hari jumaat habis lambat. budak budak joli tak payah sembahyang jumaat. habis siapa yang berdosa? takkan georginio wijnaldum?

bzzzzingggggggg.tusssssssss.

tren ke sentral sampai. mazlee lihat jam tangan. ada satu jam sebelum sampai kuala lumpur. satu jam untuk memutuskan sama ada dirinya akan jadi  katalis revolusi. atau sekadar kecut telor. atau diejek sampai tua.

mazlee genggam erat beg ditangannya. lebih ke arah peluk. topinya direndahkan supaya mata resahnya tak kelihatan. kakinya dihentak kecil. mengikut beat lagu we don't talk anymore. sedikit rasa nak terkencing, sedikit rasa nak terberak. gemuruh barangkali. matanya dipaksa pejam. sampai berair. 

bzzzzingggggggg.tusssssssss. tetttt tetttt teett. kuala lumpur. stesen kuala lumpur. 

bingkas dia bangun. sedikit tergesa gesa. kelihatan beberapa bangsat di muka pintu tren yang menggelabah tak dan dan nak masuk. ingin saja mazlee menerangkan teori keselarian kepada mereka, tapi mazlee rasa sia sia. tengok muka sahaja mazlee sudah tahu mereka tidak mempunyai rekod pendidikan yang baik. 

mazlee keluarkan not RM20 dan letak di kaunter. dia dapat token hijau dan kunci. mazlee masukkan token di pintu dan buka. sebuah basikal berwarna perak di dalam locker. pantas dia mengheret basikal perak tersebut keluar stesen dan kayuh dengan steady. rambut ikalnya melayang layang di udara. cantik. tapi mazlee adalah seorang lelaki. hari ini mazlee rasa dia silver surfer. cumanya dia meluncur menggunakan sebuah basikal berwarna perak.

*********************************************************************************





No comments:

Post a Comment