1.8.11

satu remdan

ketua kantin: satuuuuu!!!
rakyat jelata: ramadan!!!
ketua kantin: satuuuuu!!!
rakyat jelata: ramadan!!!
ketua kantin buah last: satuuuuu!!!
rakyat jelata: ramadan la wehhh!!!

begitulah bersemangatnya warga kilang bantal kekabu di endau rompin selepas berbuka puasa. kelihatan 15-16 budak budak muda beransur mengelat tak nak teraweh. ketua kantin hanya geleng kepala. tak mampu berbuat apa apa. namun dia berazam mengubah approach berbaju batik kepada sesuatu yang boleh menarik minat orang muda. mungkin menganjurkan pertandingan meriam buluh selepas teraweh. atau menjemput maher zain jadi imam.

bagi aku remdan kali ini sedikit berbeza. kerana remdan lepas aku kakitangan pencetak baju yang bekerja ikut time U.S. siang remdan tidur.petang cari makan berbuka. malam sampai subuh bekerja. kegiatan bertumpu sekitar jalan cangkul dan kota kemuning. nama pun kerja time U.S. nak teraweh memang sempit masanya.

sekarang aku kuli di pejabat gomen yang berhad. sekali nak guna nama omputih sekali nak guna nama melayu. kecelaruan identiti. buat iklan dalam paper melayu makan half page, tapi dia tak pasal pasal bahasa omputih. ah raban kecelaruannya.

jadi kuli pejabat lain macam remdannya. tak sahur kerana pentingkan tidur, jam tiga petang dah sasau. aku fikirkan aku seorang yang kebal. rupanya aku lapar dan gagal mengkulikan diri dengan baik. stoned depan pc. cina sebelah pun nak lempang aku.

remdan ni memang art dia lain macam. selain pada kau boleh buat pahala, dia punya feel lain macam. nak nak pulak malam. malam tu rasa panjang. kau rasa happy ja. kalau hari biasa, pukul 11 dah berkira-kira nak tidur.kadang kadang bad mood nak tumbuk orang. tapi bulan remdan punya art, kau relax.

pagi bangun tidur tu je yang potong. dah jadi tabiat bangun pagi cucuh rokok dan berak. bila remdan, ketar bibir sampai ke bontot.

ahh dah la.nak makan kuih atas meja. kena banyak minum air masak.

28.7.11

fakof

apa cakap bukan bukannya!

alah.memang trend zaman sekarang la.benda benda tenet ni.suka hati orang.nak mencarut tunjuk kat orang lain.hari hari kata orang lain bongok walaupun pakai serban.atau pun sekadar check in cakap kau perempuan melayu paling disko sekali walaupun kau gemuk.

satu lagi trend sekarang bola.malam ni kena menang.pasal aku tak reti kira point skuasy. walaupun dia mantain nombor satu dunia.

21.6.11

di dalam hati tidak ku lupa sebagai rambut bersimpul mati

dulu aku kreatif.aku banyak memerah otak bersama untuk kemajuan. aku hampir selesaikan masalah kewangan greece. aku hampir dapat selesaikan masalah perpaduan malaysia. aku discover banyak teori.sebut saja.dolphin melarikan diri ke angkasa akibat kecewa dengan manusia, penangan mat rempit bila mula mampu memiliki kereta, tahyul tipikal melayu, dan  macam-macam lagi.

tapi sekarang tidak macam dulu.

semuanya bermula pada petang ahad.aku ke kedai beli berus lukisan halal.tiba tiba aku ternampak gam power.aku fikir boleh la aku gam lantai parquet bilik aku yang selalu tercabut bila aku berjalan di atas permukaannya.kerana aku rasa tertekan terpaksa memilih mana padanan yang betul dan memasukkannya kembali ke ruang yang sepatutnya.bangun tidur pagi pagi pun aku kena main puzzle tu.

sambung balik cerita petang ahad.sampai rumah dengan belengasnya aku gam kepingan kepingan parquet tu dengan rakus.dah sudah aku baring bawah kipas tengok tv sambil minum air sejuk.tiba tiba aku rasa kosong.aku masuk bilik.aku jalan jalan pusing pusing.takda apa yang berlaku.aku masih kosong.

bila malam aku tak boleh tidur.aku tengok lantai.takda kepingan bersepah.takda ruang kosong untuk aku penuhi.kosong dan rata.

aku cuba cabut kepingan yang aku lekatkan petang sebelum tu.tapi gam 14 ringgit tu memang power.aku baring semula.tangan kanan atas dahi mata tengok siling.dan aku kekal macam tu sampai harini.

4.6.11

tahyulism mencengkam mindamu tatkala cinta bertamu


sekarang ni sana sini ada hantu.mulut orang kata macam macam.tapi menurut encik zambry ishak ketua rukun tetangga taman batu permai, ini petanda pilihanraya dah dekat.

masa kecik dulu borak borak hantu datang bila ada tayang main main hantu kat tv1.bala bala.bapak cuak tengok diorang kena makan belalang kunyit.

dah dah.tak nak main sangat bab bab ni.melayan lebih lebih nanti tahyulism.baik lepak minum teh bunga dengan nancy foo berborak pasal amalan manusia pada tuhan.

16.5.11

how to make side income by involving in road accident

kali ni aku nak kongsi pengalaman buat duit poket sikit.insyaallah buku ni akan keluar kat pasaran tak lama lagi.tapi kat malaysia lambat sikit,aku nak fokus scene belah belah scandinavian & balkan dulu.

tajuk dia seperti di atas.kalau dalam bahasa bunyi dia kasar sikit."side income lu tak true" aku letak.target reader adalah penunggang motosikal yang bersopan di jalan raya.scene ni baru nak naik.jadi lebih baik ceburkan diri dengan cepat.kalau dah ramai nanti susah nak untung.

asas di senang saja.kau terlibat dalam kemalangan, tapi tak mati dan dapat duit.buku ni ada 8 bab.sini ada brief sikit la pasal buku ni.

chapter 1: introduction
-pengenalan lah.pengasas, tokoh tokoh,sejarah la bagai


chapter 2: protection vs strength
-cerita pasal basic.tak perlu protection beria sangat.pakai jacket minnie mouse kakak kau pun boleh.janji badan sedap.tak perlu katang katang & cara cara latih badan supaya payah nak cedera


chapter 3: innocent is power
-jenis jenis motosikal yang sesuai digunapakai.elakkan motosikal yang mat rempit selalu pakai.lagi ayam motosikal tersebut, lagi senang nak buat duit.juga dresscode yang senang nak buat claim.paling penting jangan kelihatan seperti mat rempit.paling sedap baju pejabat.juga senarai kedai motosikal dan kedai jahit


chapter 4:obey rules in seeking opportunities
-ini adalah core bagi bidang ni.undang-undang jalan raya kena patuh.sistem kejara kena hafal.paling penting kena tahu saat bila pemandu kereta melakukan kecuaian.kat situlah kita akan intervene & buat duit.kenapa dia core?kalau kau sendiri buat salah,macam mana nak salahkan orang lain?macam mana nak masyuk?

chapter 5: rolling thunder
-nak tumbang kena ada cara.takkan nak main terjun je daripada motosikal anda.rolling thunder adalah cara berguling dengan meminimumkan kecederaan.rekod rolling thunder sekarang dipegang oleh saudara johari daripada poland.beliau intervene ketika kereta kelisa masuk simpang tak bagi signal kat iceland.satu luka pun takda beb.beliau dapat pow sembilan ribu polish zloty

chapter 6: sufficient measurement
-formula bagaimana nak kira duit yang sepatunya diminta (negligent + intervention = reasonable income).tak perlu tamak.hidup bukan lama.melambak lagi pemandu kereta yang cuai ok


chapter 7:enjoy responsibly
-bidang ni bukan takat nak mintak duit aje.khidmat nasihat mengenai keselamatan jalan raya kepada pemandu cuai wajib diberi agar mereka sedar akan kesilapan diri.kalau boleh buat sampai mereka menangis dan rindukan ibu bapa di kampung.potongan ayat ayat menginsafkan disertakan

chapter 8:bonus
-senarai senarai klinik panel, ruangan berkenalan dan beberapa indoor games bagi merehatkan diri di rumah selepas buat duit.kertas buku matematik petak petak untuk main kepong dan SOS disediakan

sekarang pihak penerbit di malaysia cuba melobi JKJR bagi mendapatkan sokongan moral bagi buku ini.kami percaya pemandu kereta di malaysia akan lebih berhati hati.budak budak scene ni bukan nak duit sangat.mereka cuma prihatin.

10.5.11

dibelai langsir yang ditiup angin


"otak awak macam manusia normal saja", bilang doktor.

"dah tu amenda masalahnya?", tanya aku.

"hurm...iq awak terlalu tinggi.setakat bacaan alat pengukur iq ni, iq awak adalah setinggi 1334434.03 hp.terlalu tinggi untuk sebuah otak manusia biasa",jelas doktor yang tadi beria nak balik sebab dah dekat 12 tengah malam.

"habis?macam mana ni?",tanya aku lagi.

"awak tak boleh macam ni lagi.hentikan segala pemikiran awak.otak awak dah tak mampu menahan beban yang sebegitu hebat sayang", tambah beliau lagi.

"maaf doktor.kita baru berkenalan.kita tak boleh bercinta", potong aku.

"oh maafkan saya.saya begitu teruja.ok.maksud saya tadi awak kena berhenti terlalu berfikir.senang kata mulai sekarang awak kena jadi bodoh.mesti jadi bodoh.tahu?kalau tidak otak tu akan hancur.macam buah epal dipijak kuda di ladang epal buchanan", serius doktor cakap.

aku tunduk.aku tak mahu jadi bodoh.

"tekanan darah awak 140.ini biasa untuk stage pertama", doktor cakap lagi sambil ambik sesuatu dari laci dia.

sekeping gambar.dia tunjuk depan mata aku.

"awak kenal dia ni?".

gambar bezita.

shit.....

8.5.11

ahad yang celaka kami bercinta

pagi ahad:
dah dua kali akak call aku tak angkat. bukan aku tak nak angkat. kadang-kadang aku pun tak ingat mana telepon tangan aku letaknya.

setelah mendapat sindiran berbisa melaui sms, aku pinjam dua ringgit dari maxis, aku telepon sama dia.

“hanim (adik aku yang last) masuk uitm 21 haribulan ni. dapat asasi law kat kuantan”, katanya.

“habis ni, nak makan duit aku la ni?”, balas aku.

“ha yelah apa lagi.ini kan turn kau.rasakan. hahahaha”, tak ubah macam maimon talib dera menantu yang tak berkenan di hati.

ya.budak ni memang tanggungjawab aku. salasilah menanggung adik beradik mengikut turutan. yang last ni kerja aku. aku pulak dah berzanji sama mak nak beli laptop kalau budak ni masuk U.impian aku ingin menghias rumah sewa ala ala eric leong pelan pelan di bawa angin.fade away.

tengah hari pacak ahad:
aku hubungi yu. bilang samanya aku mahu cari laptop. aku memang bodoh dengan teknologi. pernah aku kena sound dengan budak jual laptop kat PAS. masa tu aku bayar harga, lepas tu dia kata tunggu 40 minit dia nak install semua benda.sementara tu aku melantak sama nat kat bistro mahal bodoh kat depan tu.dah 40 minit aku naik.

“dah siap bang.tengok tengok lah”, katanya.

aku dalam hati, “apa benda yang aku kena tengok ni”. nat pun sama bangang jadi aku tak salahkan dia.

aku buat-buat godek sikit, tak sampai dua minit aku cakap,”haa ok lah ni”.

“macam tu aje?baik saya tipu je abang tadi”, tepet budak tu.

“alah nak balik cepat. banyak benda aku kena buat”, alasan tak kuat langsung.

“takkan kau nak tipu pulak kan”, tambah nat. nat badan besar.kekuatan dia boleh tahan.kalau alat ukur kuasa macam bezita pakai tu nak check power nat, boleh tergendala jugak la.jadi budak tu diam tak cakap banyak.

sekarang aku dah import yu. aku,awin,yu,inas kami pergi digital mall. segala perbincangan teknologi aku serah pada yu.budak dua ekor tu beli berus kuali reti lah.aku beli laptop kenit untuk hanim dengan harapan dia senang nak usung kulu kilir. rupanya  laptop mini ni takda cd drive.pandai pandai kau lah yu installkan office dalam tu. diam diam aku pinjam driller bapak yu. niat eric leong aku masih ada.

ha lagi satu,laptop aku beli dulu tu, ok je sampai hari ni.

dah petang ahad pun selamba je panas:
baki pinjam dua ringgit maxis tadi ada lagi. aku telepon mak.dua kali.tak angkat.tiba-tiba ada sms.

“ada apa abang telepon mak?”, tulis sms tersebut.

aku balas,”hanim masuk uitm tu bila?”

mak balas balik , “21hb daftar kat jengka”.

eh apahal pulak main main sms ni.aku tak selesa tambah sedikit curiga aku telepon untuk further information. bla bla bla cite pasal hanim. lab la bla rupanya mak sakit telinga.bedengung katanya.tak boleh cakap lama lama.sakit.dah datang balik sakit telinga dia.

sebagai penutup bicara kami, aku bilang,”mak, selamat hari ibu”.

 mak diam sekejap.terkedu.aku tak pernah wish apa apa.memang selalunya trend keluarga aku.kami tahu tapi kami tak wish.mungkin kami semua gangster tak main la wish wish.

“terima kasih anakku.semoga jadi orang yang baik dan bertaqwa”, balas mak tiru gaya drama tv9. kononnya nak bergurau. tapi suara dia bergetar lain macam.aku tahu itu lain macam.

“amin..jawab aku automatik. mak cepat cepat nak letak dengan suara bergetar tadi tu. sama ada effect getaran jiwa wish aku tadi ataupun telinga dia dah tak tahan aku tak tahu.tapi mak tahu.

ahad yang selebihnya:
panas nak mampos.